Pyöräopas
Markkinoilla on vaikka minkälaisia pyöriä
Monien muiden urheiluvälineiden tavoin myös pyörän valinnassa on tärkeää miettiä, mikä malli sopii parhaiten mihinkin. Huomioon on otettava monia eri asioita: Miten pyörää on ajateltu käyttää? Kuinka pitkiä matkoja sillä yleensä aiotaan pyöräillä ja minkälaisella alustalla? Kuinka usein pyörää aiotaan käyttää?
Jos pyöräilet pitkiä matkoja tai vaikeassa maastossa, pyörän eri osien, kuten renkaiden, vaihteiden, jarrujen ja iskunvaimentimien, huomioiminen on tärkeämpää kuin jos "vain" pyöräilet ostamaan maitoa tai ajat lyhyitä matkoja kaupunkiympäristössä.
Tämän vuoksi pyöräily on myös suuressa määrin välineurheilua. Pyörissä hinta määrää pitkälti ominaisuudet, joten on tärkeää määrittää, millä tasolla itse haluaa pyöräillä. Kalliisiin levyjarruihin ja keveisiin runkoihin on helppo uppoutua, mikäli kiinnostus harrastukseen myöhemmin syvenee. Mutta sitä voi ihan yhtä hyvin myös jäädä yksinkertaisemmalle tasolle, jos kova treenaaminen tai työmatkailu ei ole ensimmäisenä mielessä.
Kysy itseltäsi, mihin haluat käyttää pyörääsi. Mieti kunnolla ja valitse oikein. Kokeile pyörää myymälässä, tai jos aiot ostaa pyörän verkkokaupasta, selvitä, mikä tyyppi ja koko sopii sinulle parhaiten. Jos pyöräilet lähinnä kaupunkiympäristössä, maastopyörä ei välttämättä ole paras valinta. Jos ajat pitkiä työmatkoja, yksinkertainen kaupunkipyörä ei ehkä ole sopivin. Ja jos ajat suurimmaksi osaksi metsässä, kilpapyörä ei ole paras.
Monien muiden urheiluvälineiden tavoin myös pyörän valinnassa on tärkeää miettiä, mikä malli sopii parhaiten mihinkin. Huomioon on otettava monia eri asioita: Miten pyörää on ajateltu käyttää? Kuinka pitkiä matkoja sillä yleensä aiotaan pyöräillä ja minkälaisella alustalla? Kuinka usein pyörää aiotaan käyttää?
Jos pyöräilet pitkiä matkoja tai vaikeassa maastossa, pyörän eri osien, kuten renkaiden, vaihteiden, jarrujen ja iskunvaimentimien, huomioiminen on tärkeämpää kuin jos "vain" pyöräilet ostamaan maitoa tai ajat lyhyitä matkoja kaupunkiympäristössä.
Tämän vuoksi pyöräily on myös suuressa määrin välineurheilua. Pyörissä hinta määrää pitkälti ominaisuudet, joten on tärkeää määrittää, millä tasolla itse haluaa pyöräillä. Kalliisiin levyjarruihin ja keveisiin runkoihin on helppo uppoutua, mikäli kiinnostus harrastukseen myöhemmin syvenee. Mutta sitä voi ihan yhtä hyvin myös jäädä yksinkertaisemmalle tasolle, jos kova treenaaminen tai työmatkailu ei ole ensimmäisenä mielessä.
Kysy itseltäsi, mihin haluat käyttää pyörääsi. Mieti kunnolla ja valitse oikein. Kokeile pyörää myymälässä, tai jos aiot ostaa pyörän verkkokaupasta, selvitä, mikä tyyppi ja koko sopii sinulle parhaiten. Jos pyöräilet lähinnä kaupunkiympäristössä, maastopyörä ei välttämättä ole paras valinta. Jos ajat pitkiä työmatkoja, yksinkertainen kaupunkipyörä ei ehkä ole sopivin. Ja jos ajat suurimmaksi osaksi metsässä, kilpapyörä ei ole paras.
Pyörätyypit
Eri pyörätyyppejä, eri tarpeita
Pyörä kuin pyörä? Ennen vanhaan ehkä, mutta viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana pyörävalikoima on laajentunut ja erikoistunut. Maastopyörien vakiinnutettua paikkansa 1990-luvun alussa pyöräilystä on tullut yhä erikoistuneempi ja toimintoihin keskittyneempi laji. Maastopyörien ominaisuudet ovat inspiroineet muunlaisia pyöriä, joissa maastopyörien ominaisuuksia on mukautettu vähemmän rankkoihin ympäristöihin. Mitä kannattaa ottaa huomioon eri pyöräryhmissä?
Kaupunkipyörä
Tavallinen perinteinen pyörä, jota käytetään yleensä lyhyille matkoille. Vaihteita on yleensä kolmesta seitsemään. Auttaa pääsemään nopeammin töihin, kouluun tai asemalle.
Maastopyörä
Maastopyörät ovat nykyään monen valinta vaikeaan maastoon. Maastopyöristä on kehittynyt monia eri alalajeja, kuten esimerkiksi cross-country.
Jotta pyörä pysyy kunnolla hallinnassa, se ei saa olla liian iso. Jotta maastopyörä ei karkaa käsistä jyrkissä mäissä, metsäpoluilla ja liukkailla sorateillä, sitä pitää voida ohjata helposti.
Maastopyörissä oli aiemmin yleensä 26-tuumaiset pyörät, jolloin niitä on helppo hallita vaikeassa maastossa. Ajan myötä myös suuremmat 29-tuumaiset ja 27,5-tuumaiset ovat lisänneet suosiotaan. Maastopyörien kohdalla renkaiden koko on erityisen tärkeä, sillä se määrittää sen, miten nopeasti pyörään saa vauhtia. Pieni rengas parantaa hallittavuutta ja on helpompi laittaa liikkeelle, mutta vauhtiin pääsemisen jälkeen nopeuden ylläpitäminen vaatii enemmän voimaa kuin 29-tuumaisessa. Suuri rengas parantaa pitoa ja vakautta. Se osuu maahan suuremmalta alalta, minkä vuoksi puunjuurien ja kivien kaltaiset esteet eivät tunnu niin paljon. Monille 27,5-tuumainen on täydellinen kompromissi.
Sähköpyörä
Perinteinen pyörä sähköisellä apumoottorilla. Täydellinen kaikille, jotka haluavat päästä eteenpäin helposti ja nopeasti. Markkinoilla on monia eri järjestelmiä, Stadiumin pyörät käyttävät EGOING-sähköjärjestelmää. EGOING-moottorit ovat tehokkaita kaupunkiajossa ja työmatkoilla. Järjestelmä on helppotajuinen ja valittavana on viisi eri tehotilaa. Moottori voi myös auttaa pyörää talutettaessa. Moottori sijaitsee joko etupyörässä, keskellä poljinkampea tai takapyörässä. Akku on integroitu tarakkaan tai rungon alaputkeen.
Kilpapyörä
Kilpapyörien eli maantiepyörien kohdalla painolla on enemmän merkitystä kuin muissa pyörätyypeissä. Ne on tarkoitettu ennen kaikkea pitkille matkoille, minkä vuoksi niiden halutaan olevan niin keveitä kuin mahdollista. Myös pyörän muoto on erittäin tärkeä tekijä tässä kategoriassa, sillä kilpapyörissä istutaan paljon enemmän etunoja-asennossa ja paljon pidempään kuin esimerkiksi maastopyörissä. Muista siis testata pyörää kunnolla kaupassa ennen ostamista, jotta voit olla varma siitä, että satulan ja ohjaustangon välinen etäisyys tuntuu hyvältä ja istuminen mukavalta.
Aloittelijoiden voi olla hyvä kokeilla aloittelijoille tarkoitettua mallia ja parannella sitä tai siirtyä myöhemmin kehittyneempään malliin. Pidä mielessä myös se, miten tulet istumaan. Mitä pidemmälle pääset pyöräilyharrastuksessasi ja mitä pidempiä matkoja ajat, sitä pidempään olet etunoja-asennossa pyöräilemisen aikana. Myös kilpapyörät ovat ajan myötä kehittyneet ja niiden muotoilussa on huomioitu myös harrastelijapyöräilijät – toisin kuin aiemmin, jolloin ne vastasivat lähes yksinomaan kilpapyöräilijöiden vaatimuksiin.
Tähän kategoriaan kuuluvat myös ns. "fixie-pyörät", joita näkyi erityisen paljon isoissa ruotsalaiskaupungeissa muutama vuosi sitten.
Pyörä kuin pyörä? Ennen vanhaan ehkä, mutta viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana pyörävalikoima on laajentunut ja erikoistunut. Maastopyörien vakiinnutettua paikkansa 1990-luvun alussa pyöräilystä on tullut yhä erikoistuneempi ja toimintoihin keskittyneempi laji. Maastopyörien ominaisuudet ovat inspiroineet muunlaisia pyöriä, joissa maastopyörien ominaisuuksia on mukautettu vähemmän rankkoihin ympäristöihin. Mitä kannattaa ottaa huomioon eri pyöräryhmissä?
Kaupunkipyörä
Tavallinen perinteinen pyörä, jota käytetään yleensä lyhyille matkoille. Vaihteita on yleensä kolmesta seitsemään. Auttaa pääsemään nopeammin töihin, kouluun tai asemalle.
Maastopyörä
Maastopyörät ovat nykyään monen valinta vaikeaan maastoon. Maastopyöristä on kehittynyt monia eri alalajeja, kuten esimerkiksi cross-country.
Jotta pyörä pysyy kunnolla hallinnassa, se ei saa olla liian iso. Jotta maastopyörä ei karkaa käsistä jyrkissä mäissä, metsäpoluilla ja liukkailla sorateillä, sitä pitää voida ohjata helposti.
Maastopyörissä oli aiemmin yleensä 26-tuumaiset pyörät, jolloin niitä on helppo hallita vaikeassa maastossa. Ajan myötä myös suuremmat 29-tuumaiset ja 27,5-tuumaiset ovat lisänneet suosiotaan. Maastopyörien kohdalla renkaiden koko on erityisen tärkeä, sillä se määrittää sen, miten nopeasti pyörään saa vauhtia. Pieni rengas parantaa hallittavuutta ja on helpompi laittaa liikkeelle, mutta vauhtiin pääsemisen jälkeen nopeuden ylläpitäminen vaatii enemmän voimaa kuin 29-tuumaisessa. Suuri rengas parantaa pitoa ja vakautta. Se osuu maahan suuremmalta alalta, minkä vuoksi puunjuurien ja kivien kaltaiset esteet eivät tunnu niin paljon. Monille 27,5-tuumainen on täydellinen kompromissi.
Sähköpyörä
Perinteinen pyörä sähköisellä apumoottorilla. Täydellinen kaikille, jotka haluavat päästä eteenpäin helposti ja nopeasti. Markkinoilla on monia eri järjestelmiä, Stadiumin pyörät käyttävät EGOING-sähköjärjestelmää. EGOING-moottorit ovat tehokkaita kaupunkiajossa ja työmatkoilla. Järjestelmä on helppotajuinen ja valittavana on viisi eri tehotilaa. Moottori voi myös auttaa pyörää talutettaessa. Moottori sijaitsee joko etupyörässä, keskellä poljinkampea tai takapyörässä. Akku on integroitu tarakkaan tai rungon alaputkeen.
Kilpapyörä
Kilpapyörien eli maantiepyörien kohdalla painolla on enemmän merkitystä kuin muissa pyörätyypeissä. Ne on tarkoitettu ennen kaikkea pitkille matkoille, minkä vuoksi niiden halutaan olevan niin keveitä kuin mahdollista. Myös pyörän muoto on erittäin tärkeä tekijä tässä kategoriassa, sillä kilpapyörissä istutaan paljon enemmän etunoja-asennossa ja paljon pidempään kuin esimerkiksi maastopyörissä. Muista siis testata pyörää kunnolla kaupassa ennen ostamista, jotta voit olla varma siitä, että satulan ja ohjaustangon välinen etäisyys tuntuu hyvältä ja istuminen mukavalta.
Aloittelijoiden voi olla hyvä kokeilla aloittelijoille tarkoitettua mallia ja parannella sitä tai siirtyä myöhemmin kehittyneempään malliin. Pidä mielessä myös se, miten tulet istumaan. Mitä pidemmälle pääset pyöräilyharrastuksessasi ja mitä pidempiä matkoja ajat, sitä pidempään olet etunoja-asennossa pyöräilemisen aikana. Myös kilpapyörät ovat ajan myötä kehittyneet ja niiden muotoilussa on huomioitu myös harrastelijapyöräilijät – toisin kuin aiemmin, jolloin ne vastasivat lähes yksinomaan kilpapyöräilijöiden vaatimuksiin.
Tähän kategoriaan kuuluvat myös ns. "fixie-pyörät", joita näkyi erityisen paljon isoissa ruotsalaiskaupungeissa muutama vuosi sitten.
HUOMIOITAVAA
- Yksi asia, joka monesti unohtuu pyöräostoksilla, on pyörän paino. On olemassa monia syitä valita kevyt pyörä – ennen kaikkea itse pyöräilykokemuksen vuoksi. Toinen syy on se, että kevyttä pyörää on helpompi kantaa. Monet säilyttävät pyörää nykyään asuntonsa sisällä. Jos pyörä on kovassa käytössä ja turhan painava, sen kantaminen portaita ylös ja alas voi olla erittäin rasittavaa. Jos olet ajatellut säilyttää pyörääsi sisällä, valitse niin kevyt pyörä kuin mahdollista!
Cyclocross
Cyclocross on pyöräilyn alalaji, joka sisältää niin raskasta metsäpyöräilyä, että joissakin paikoissa on pakko vain nousta satulalta ja kantaa pyörä esteiden yli.
Lajin suosio alkoi lisääntyä jo 1960-luvulla, mutta sen suosio on noussut erityisen paljon juuri viimeisten viiden tai kuuden vuoden aikana. Sen vuoksi myös lajissa käytettävät pyörät ovat yhä yleisempiä. Ne ovat eräänlaisia maantiepyörän ja maastopyörän välimuotoja, joissa on vakaat ja suhteellisen leveät pyörät sekä kevyt runko. Cyclocross-pyörissä on yleensä levyjarrut mekaanisilla maantievaihteilla.
Hybridipyörä
Hybridipyörät ovat nimensä mukaisesti muiden pyörätyyppien yhdistelmä. Yleensä ne ovat eräänlaisia maastopyörien ja "tavallisten" kaupunkipyörien sekoituksia, minkä vuoksi ne on myös vaikea luokitella – käsitteenä hybridi on nimittäin erittäin laaja. Hybridipyörien renkaat ovat usein maastopyörien vastaavia kapeammat ja vähemmän kuvioidut, mutta ne tarjoavat joka tapauksessa hyvää pitoa esimerkiksi sorateille, minkä vuoksi ne ovat hyviä työmatkailuun.
Hybridipyörissä on usein ulkovaihteet eli ketjua ohjataan navan ja eturattaan ulkopuolisilla rattailla. Se sopii erittäin hyvin arkipyöräilyyn ja vähemmän vaativaan maastopyöräilyyn. On kuitenkin huomioitava, että tämänkaltainen vaihteisto edellyttää suurempaa ylläpitoa. Ketjut tulee puhdistaa ja voidella säännöllisesti, minkä voi tehdä helposti myös itse. Asiantuntijan tulisi kuitenkin tarkastaa jarrut ja vaihteet noin kerran vuodessa. Ainakin aloittelijoiden kohdalla. Hybridipyörissä on aina 28-tuumaiset renkaat.
Cyclocross on pyöräilyn alalaji, joka sisältää niin raskasta metsäpyöräilyä, että joissakin paikoissa on pakko vain nousta satulalta ja kantaa pyörä esteiden yli.
Lajin suosio alkoi lisääntyä jo 1960-luvulla, mutta sen suosio on noussut erityisen paljon juuri viimeisten viiden tai kuuden vuoden aikana. Sen vuoksi myös lajissa käytettävät pyörät ovat yhä yleisempiä. Ne ovat eräänlaisia maantiepyörän ja maastopyörän välimuotoja, joissa on vakaat ja suhteellisen leveät pyörät sekä kevyt runko. Cyclocross-pyörissä on yleensä levyjarrut mekaanisilla maantievaihteilla.
Hybridipyörä
Hybridipyörät ovat nimensä mukaisesti muiden pyörätyyppien yhdistelmä. Yleensä ne ovat eräänlaisia maastopyörien ja "tavallisten" kaupunkipyörien sekoituksia, minkä vuoksi ne on myös vaikea luokitella – käsitteenä hybridi on nimittäin erittäin laaja. Hybridipyörien renkaat ovat usein maastopyörien vastaavia kapeammat ja vähemmän kuvioidut, mutta ne tarjoavat joka tapauksessa hyvää pitoa esimerkiksi sorateille, minkä vuoksi ne ovat hyviä työmatkailuun.
Hybridipyörissä on usein ulkovaihteet eli ketjua ohjataan navan ja eturattaan ulkopuolisilla rattailla. Se sopii erittäin hyvin arkipyöräilyyn ja vähemmän vaativaan maastopyöräilyyn. On kuitenkin huomioitava, että tämänkaltainen vaihteisto edellyttää suurempaa ylläpitoa. Ketjut tulee puhdistaa ja voidella säännöllisesti, minkä voi tehdä helposti myös itse. Asiantuntijan tulisi kuitenkin tarkastaa jarrut ja vaihteet noin kerran vuodessa. Ainakin aloittelijoiden kohdalla. Hybridipyörissä on aina 28-tuumaiset renkaat.
HUOMIOITAVAA
- Pyörän tyypistä huolimatta on aina mietittävä, minkälaisia osia itse tarvitsee. Se riippuu siitä, minkälaisessa maastossa ennen kaikkea aikoo ajaa. Jos hybridi- tai maastopyörällä esimerkiksi tullaan ajamaan yksinomaan kaupunkiympäristössä metsän sijaan, iskunvaimennusta ei tarvita yhtä paljon tai ollenkaan etuhaarukassa. Lisäksi silloin voi valita mallin, jossa on ohuemmat renkaat.
Runko
Mikä koko kannattaa valita?
Rungon koon valintaan ei ole olemassa mitään tarkkaa kaavaa, etenkin siksi, että eri mallit eroavat huomattavasti toisistaan. Siitä huolimatta se on tärkeää. Rungon koko määrittää pitkälti sen, miten miellyttävää ajaminen on. Kehon pituus on yksi asia, joka valinnassa on otettava huomioon, mutta ei ainoa. Jos sinulla on esimerkiksi pitkät jalat mutta suhteellisen lyhyt yläkeho, etäisyys polkimiin voi olla täydellinen mutta etäisyys ohjaustankoon liian pitkä. Mittaa itsesi ja vertaile tuloksia kotisivulla tai myymälässä ilmoitettuihin pyörän eri mittoihin.
On hyvä pitää mielessä, että eri valmistajat voivat käyttää erilaisia mittausjärjestelmiä koon määrittämiseen. Osa mittaa kampiakselin keskipisteestä rungon yläputken keskikohtaan (CC), osa kampiakselin keskipisteestä satulaputken huipulle (CT). Aiemmin mainitussa tapauksessa voi olla, että koossa on mentävä yksi taso alaspäin.
Hyvä istuma-asento sopivalla etäisyydellä ohjaustankoon ja polkimiin voi ehkäistä selkäkipuja. Lisäksi se voi tehostaa pyöräilyä. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että hyvä istuma-asento yhdessä pyörätyypissä ei välttämättä ole hyvä toisessa. Kilpapyörässä istutaan paikallaan paljon enemmän kuin maastopyörässä, jossa asento vaihtuu usein istuvan ja seisovan välillä. Koska pyörä liikkuu pyöräilijän voimin, käyttömukavuus vaikuttaa suoraan tehoon.
Taas – tee valinta omien tarpeidesi perusteella. Rungon pitäisi olla sellainen, että se takaa mukavan etäisyyden ohjaustankoon sekä mukavan istuma-asennon.
Rungon koon valintaan ei ole olemassa mitään tarkkaa kaavaa, etenkin siksi, että eri mallit eroavat huomattavasti toisistaan. Siitä huolimatta se on tärkeää. Rungon koko määrittää pitkälti sen, miten miellyttävää ajaminen on. Kehon pituus on yksi asia, joka valinnassa on otettava huomioon, mutta ei ainoa. Jos sinulla on esimerkiksi pitkät jalat mutta suhteellisen lyhyt yläkeho, etäisyys polkimiin voi olla täydellinen mutta etäisyys ohjaustankoon liian pitkä. Mittaa itsesi ja vertaile tuloksia kotisivulla tai myymälässä ilmoitettuihin pyörän eri mittoihin.
On hyvä pitää mielessä, että eri valmistajat voivat käyttää erilaisia mittausjärjestelmiä koon määrittämiseen. Osa mittaa kampiakselin keskipisteestä rungon yläputken keskikohtaan (CC), osa kampiakselin keskipisteestä satulaputken huipulle (CT). Aiemmin mainitussa tapauksessa voi olla, että koossa on mentävä yksi taso alaspäin.
Hyvä istuma-asento sopivalla etäisyydellä ohjaustankoon ja polkimiin voi ehkäistä selkäkipuja. Lisäksi se voi tehostaa pyöräilyä. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että hyvä istuma-asento yhdessä pyörätyypissä ei välttämättä ole hyvä toisessa. Kilpapyörässä istutaan paikallaan paljon enemmän kuin maastopyörässä, jossa asento vaihtuu usein istuvan ja seisovan välillä. Koska pyörä liikkuu pyöräilijän voimin, käyttömukavuus vaikuttaa suoraan tehoon.
Taas – tee valinta omien tarpeidesi perusteella. Rungon pitäisi olla sellainen, että se takaa mukavan etäisyyden ohjaustankoon sekä mukavan istuma-asennon.
Lasten polkupyörät
Ei mitään, mihin kasvetaan sisään – lasten polkupyörät
Tehdään yksi asia selväksi: pyörää ei osteta niin, että lapsi "kasvaa siihen sisään". Jotta pyörä on turvallinen ja lapsi voi ajaa sillä turvallisesti, sen on oltava oikean kokoinen heti alusta alkaen. Sen vuoksi lastenpyöriä tulee aina testata huolellisesti.
On olemassa kaksi erityisen tärkeää asiaa: lapsen on yllettävä jaloillaan maahan satulassa istuessaan ja voitava kääntää ohjaustankoa 90 astetta menettämättä otettaan. Nämä ovat kaksi perusasiaa, joiden on oltava kunnossa, jotta lapsi voi pyöräillä niin turvallisesti kuin mahdollista.
Oikean koon löytämisen jälkeen voidaan sitten miettiä, minkälaiset jarrut pyörään halutaan. Monet valitsevat käsi- ja jalkajarrujen yhdistelmän, toiset pelkät käsijarrut. Jalkajarrut voivat olla paras valinta kaikkein pienimmille, joiden jalkojen lihakset ovat monesti käsien lihaksia kehittyneemmät, mutta vanhempien lasten kohdalla kannattaa harkita käsijarruja.
Monet vanhemmat ovat kasvaneet jalkajarrujen aikakaudella, minkä vuoksi on luonnollista, että he haluavat myös lapsilleen jalkajarrut. Tosiasia on kuitenkin se, että käsien refleksit ovat jalkojen refleksejä nopeammat. Jalkajarrua käytettäessä myös poljinten on oltava oikeassa asennossa, mikä voi johtaa siihen, että ennen jarruttamista poljinten on vielä liikuttava puoli kierrosta eteenpäin. Käsijarru on nopeampi. Lisäksi lähes kaikissa aikuisten pyörissä on nykyään pelkät käsijarrut, joten voi olla hyvä oppia käyttämään niitä heti alusta lähtien.
Tehdään yksi asia selväksi: pyörää ei osteta niin, että lapsi "kasvaa siihen sisään". Jotta pyörä on turvallinen ja lapsi voi ajaa sillä turvallisesti, sen on oltava oikean kokoinen heti alusta alkaen. Sen vuoksi lastenpyöriä tulee aina testata huolellisesti.
On olemassa kaksi erityisen tärkeää asiaa: lapsen on yllettävä jaloillaan maahan satulassa istuessaan ja voitava kääntää ohjaustankoa 90 astetta menettämättä otettaan. Nämä ovat kaksi perusasiaa, joiden on oltava kunnossa, jotta lapsi voi pyöräillä niin turvallisesti kuin mahdollista.
Oikean koon löytämisen jälkeen voidaan sitten miettiä, minkälaiset jarrut pyörään halutaan. Monet valitsevat käsi- ja jalkajarrujen yhdistelmän, toiset pelkät käsijarrut. Jalkajarrut voivat olla paras valinta kaikkein pienimmille, joiden jalkojen lihakset ovat monesti käsien lihaksia kehittyneemmät, mutta vanhempien lasten kohdalla kannattaa harkita käsijarruja.
Monet vanhemmat ovat kasvaneet jalkajarrujen aikakaudella, minkä vuoksi on luonnollista, että he haluavat myös lapsilleen jalkajarrut. Tosiasia on kuitenkin se, että käsien refleksit ovat jalkojen refleksejä nopeammat. Jalkajarrua käytettäessä myös poljinten on oltava oikeassa asennossa, mikä voi johtaa siihen, että ennen jarruttamista poljinten on vielä liikuttava puoli kierrosta eteenpäin. Käsijarru on nopeampi. Lisäksi lähes kaikissa aikuisten pyörissä on nykyään pelkät käsijarrut, joten voi olla hyvä oppia käyttämään niitä heti alusta lähtien.
HUOMIOITAVAA
- Älä ikinä osta lapselle liian suurta pyörää. Anna lapsen kokeilla myymälässä, yltävätkö hänen jalkansa kunnolla maahan, ja varmista, että ohjaustankoa voi kääntää ilman otteen irtoamista.
Kunnossa ja puhdas – pyörän huoltaminen
Jotta pyörä pysyy käyttökuntoisena niin pitkään kuin mahdollista, se on pidettävä puhtaana. Voi olla houkuttelevaa vain hypätä satulasta, lukita pyörä ja jatkaa hissillä toimistolle tai nousta portaat kotiovelle, mutta yritä aina varata muutama minuutti pahimman, ruostetta aiheuttavan lian poistamiseen liinalla tai pyyhkeellä. Etenkin, jos ulkona on kosteaa. Pyörän kuivaaminen tarvittaessa on selvästi helpoin tapa saada pyörä kestämään pitkään käytössä.
Ketjujen voiteleminen ja jarrupalojen sekä poljinosien vaihtaminen suhteellisen tasaisin väliajoin on myös hyvä asia. Voitele kuitenkin kohtuudella, sillä ketjun upottaminen öljyyn johtaa usein vain siihen, että siihen kiinnittyy likaa. Tai että öljyä tarttuu sinuun.
Hyvä tapa pitää pyörän kuntoa silmällä on kuunnella sitä. On monesti helppo kuulla, jos jokin ei ole kunnossa vaihteiden tai jarrujen kanssa. Osittain tässä pyritään siihen, että pyörä kestää käytössä niin pitkään kuin mahdollista, mutta kyse on myös turvallisuudesta. Lian pitäminen poissa vähentää esimerkiksi ketjujen irtoamisen riskiä.
Vältä reiät pitämällä renkaat täynnä ilmaa
Täyteen pumpatut renkaat myös pyörivät helpommin. Osia tulee myös vaihtaa tasaisin väliajoin. Kaikki pyörän osat, jotka voi ottaa irti, ovat kulutusosia, jotka jossain vaiheessa on vaihdettava. Jotta sitä ei joudu tekemään kovinkaan usein, pyörä on hyvä pitää puhtaana ja voideltuna. Silloin vaihteet vaihtuvat helpommin, jarrut jarruttavat paremmin ja ketju ei ruostu. Jos pyöräilet paljon mudassa tai vaikeassa säässä, on hyvä putsata pyörä jokaisen käyttökerran jälkeen. Jos ajat pyörällä lähinnä asfaltilla, puhdistus joka toinen viikko voi riittää.
HUOMIOITAVAA
- Jos et osaa tai ole tottunut vaihtamaan pyörän osia, on hyvä ottaa selvää, minkälaisia huolto- ja korjausliikkeitä lähialueellasi on. Monesti voi olla järkevää maksaa ammattilaiselle sellaisen ongelman ratkaisemisesta, johon sinulta menisi huomattavasti enemmän aikaa.
Tarvikkeet
Kypäröistä hanskoihin – parhaat tarvikkeet
Kypärä on sellainen tarvike, jonka on aina oltava päässä, huolimatta pyörämallista tai pyöräilykohteesta. Mukavuus on tärkeää, mutta voi myös olla hyvä panostaa kypärään MIPS-järjestelmällä (Multi-directional Impact Protection System). Järjestelmä suojaa aivoja kiertoliikkeeltä, joka syntyy maata vasten kaaduttaessa. MIPS vähentää voimaa/kiertoliikettä antamalla kypärän ulko- ja sisäosan liukua suhteessa toisiinsa.
Muut varusteet, kuten kengät ja käsineet, ovat ennen kaikkea tärkeitä kilpapyöräilijöille. Niistä voi kuitenkin olla hyötyä myös maastopyöräilijöille, jotka treenaavat paljon ja ajavat pitkiä matkoja ilman hyppyjä. Jos pyöräillessä hyppii paljon, tasapainon vuoksi on hyvä, että jalassa on vapaana olevat väljästi istuvat kengät. Jalkojen laittamisen maahan pitää olla helppoa.
Toinen tärkeä tarvike, joka monesti unohtuu, on lukko. Vakuutustapauksissa korvauksen saaminen varkauden sattuessa on huomattavasti epätodennäköisempää, jos pyörässä ei ole ollut hyväksyttyä lukkoa.
Jos maastopyörällä ajaa vaikeassa maastossa tai kilpapyörällä pitkiä matkoja, on hyvä pitää mukana ylimääräistä sisärengasta ja pumppua. Siten on helpompi jatkaa, jos rengas puhkeaa kaukana korjaamosta tai urheiluliikkeestä.
Kypärä on sellainen tarvike, jonka on aina oltava päässä, huolimatta pyörämallista tai pyöräilykohteesta. Mukavuus on tärkeää, mutta voi myös olla hyvä panostaa kypärään MIPS-järjestelmällä (Multi-directional Impact Protection System). Järjestelmä suojaa aivoja kiertoliikkeeltä, joka syntyy maata vasten kaaduttaessa. MIPS vähentää voimaa/kiertoliikettä antamalla kypärän ulko- ja sisäosan liukua suhteessa toisiinsa.
Muut varusteet, kuten kengät ja käsineet, ovat ennen kaikkea tärkeitä kilpapyöräilijöille. Niistä voi kuitenkin olla hyötyä myös maastopyöräilijöille, jotka treenaavat paljon ja ajavat pitkiä matkoja ilman hyppyjä. Jos pyöräillessä hyppii paljon, tasapainon vuoksi on hyvä, että jalassa on vapaana olevat väljästi istuvat kengät. Jalkojen laittamisen maahan pitää olla helppoa.
Toinen tärkeä tarvike, joka monesti unohtuu, on lukko. Vakuutustapauksissa korvauksen saaminen varkauden sattuessa on huomattavasti epätodennäköisempää, jos pyörässä ei ole ollut hyväksyttyä lukkoa.
Jos maastopyörällä ajaa vaikeassa maastossa tai kilpapyörällä pitkiä matkoja, on hyvä pitää mukana ylimääräistä sisärengasta ja pumppua. Siten on helpompi jatkaa, jos rengas puhkeaa kaukana korjaamosta tai urheiluliikkeestä.
SANASTO:
- • RUNKO: Pyörän keskus eli se rakenne, johon ohjaustanko, satula, renkaat ja polkimet yhdistetään. Poljinkampi – Se osa pyörää, joka pyörii polkimia poljettaessa ja jossa ketjun takaosa on kiinni.
- • CC: Yksi kahdesta eri menetelmästä pyörän rungon koon mittaamiseen. CC-mittauksessa mitataan etäisyys poljinkammen keskipisteessä rungon yläputken keskipisteeseen.
- • CT: Myös toisessa mittausmenetelmässä lähdetään poljinkammen keskipisteestä, mutta toinen piste on satulaputken (eli sen kohdan, johon satula kiinnitetään) yläreunassa.
- • MTB: Lyhenne sanasta ”mountainbike” eli maastopyörä, jossa on paljon vaihteita sekä leveät ja pitävät kuvioidut renkaat. Tämä kuuluisa pyörätyyppi löi itsensä ensimmäisen kerran läpi Kaliforniassa 1970-luvun puolivälissä ja suuremmin 1980- ja 1990-lukujen vaihteessa.
- • KILPAPYÖRÄ: Tämän pyörätyypin juuret ovat kilpapyöräilyssä, joka tunnetaan käyristä ohjaustangoista ja eteenpäin nojaavista pyöräilijöistä. Äärimmäisen pelkistetty ja loppuun asti hiottu pyörä, josta kaikki "tarpeeton" on poistettu, jotta pyörä olisi niin nopea ja kevyt kuin mahdollista.
- • FIXIE: Eräänlainen kilpapyörä, jonka New Yorkin polkupyörälähetit nostivat suuren kansan tietoisuuteen. Nimi tulee siitä, että pyörissä on kiinteä napa (”fixed gear”), minkä vuoksi polkimet pyörivät pyörien mukana. Fixie-pyöriä käytetään monissa kilpailussa (kuten velodromipyöräilyssä) sekä myös temppupyörissä.
- • MIPS: Kaatuvan pyöräilijän päähän kohdistuu kova isku suurella rotaatioliikkeellä, joka on erityisen vaarallista aivoille. MIPS-kypäräjärjestelmä (Multi-directional Impact Protection System) on kehitetty vaimentamaan rotaatiovoimaa.