Näin <span style="color: #333333;"><a style="color: #333333;" href="https://www.stadium.fi/tuotemerkki/under-armour">Under Armour</a></span> valtasi pelikentän

Under Armour on urheilumerkki, joka on kasvanut ennätysnopeasti perustamisestaan 1996 lähtien. Aluksi lähinnä amerikkalaiseen jalkapalloon tarkoitettuihin teknisiin vaatteisiin keskittynyt yritys on kasvanut yhdeksi urheilumaailman suurimmista tuotemerkeistä. Seuraavassa kerromme tarinan yrityksen menestyksen taustalla. Kuva: Under Armour.

1996: Under Armour perustetaan
Under Armourin perusti vuonna 1996 Kevin Plank, joka oli vuotta aiemmin ollut Marylandin yliopiston amerikkalaisen jalkapallojoukkueen kapteeni. Pelatessaan amerikkalaista jalkapalloa hän oli todennut, että T-paita kastui aina hiestä raskaaksi mutta kompressiohousut pysyivät kuivina. Silloin idea syntyi.

Kevin Plank päätti valmistaa täydellisen T-paidan, joka pysyisi kuivana ja kevyenä myös kuumimpina kesäpäivinä. Hän matkusti New Yorkiin hankkimaan erilaisia kangasnäytteitä ensimmäiseen prototyyppiin.

Plankin vanhat, NFL-liigaan edenneet joukkuekaverit saivat ensimmäisenä kokeilla hänen uutta T-paitaansa, ja tulos herätti kiinnostusta. Vain muutamaa kuukautta myöhemmin tuotemerkki toimitti vaatteita ensimmäiselle amerikkalaiselle jalkapallojoukkueelleen, ja pian useat muut ottivat yhteyttä.

1997: HeatGear & ColdGear

Lanseerattuaan ensimmäisen T-paitansa, jonka luvattiin pitävän urheilijoiden olon viileänä, kuivana ja kevyenä HeatGear-kankaan avulla, Under Armour toi markkinoille nyt kuuluisan ColdGear-kankaansa. Nämä treenivaatteet pitävät urheilijoiden olon lämpimänä, kuivana ja kevyenä kylmissä olosuhteissa. Sen jälkeen markkinoille tuotiin AllSeasonGear, joka säätelee lämpöä vaihtelevassa säässä. Kuva: Under Armour.

1998: Muutto Baltimoreen

Kevin Plank perusti yrityksen isoäitinsä kellarissa Georgetownin alueella Washingtonissa. Yrityksen kasvaessa muuttokuorma suuntasi isoon tilaan Baltimoressa, jossa tuotemerkin pääkonttori sijaitsee edelleen. Kuva: Under Armour.

1999: Valkokankaalla
Suuren läpimurron tuotemerkki teki elokuvassa Minä päivänä tahansa, jonka pääosissa nähdään Al Pacino ja Jamie Foxx. Jalkapallojoukkueella oli nimittäin useissa isoissa kohtauksissa Under Armourin vaatteita ja asusteita, minkä urheilijat ympäri maailman panivat merkille.

2000: Ensimmäinen printtimainos
Elokuvamenestyksen jälkeen oli tuotemerkin ensimmäisen printtimainoksen vuoro. Puolen sivun ilmoitus ESPN-lehdessä toi merkille näkyvyyttä ja kasvatti myyntiä 750 000 dollarilla.

2001: Sopimuksia isojen liigojen kanssa
Tuotemerkistä tuli 2000-luvun alussa NHL:n virallinen toimittaja ja se solmi sopimuksen myös Major League Baseballin ja USA Baseballin kanssa.

2008: Seuraavat suuret askeleet
Ensimmäisessä Super Bowl -mainoksessaan 2008 urheilumerkki paljasti ensimmäisen urheilukenkämallistonsa. Seuraavana vuonna se toi markkinoille ensimmäisen juoksukenkänsä ja astui juoksukategoriaan.

2011–2013: Innovaatioita
Innovointi on rakennettu Under Armourin DNA:han. Koska yritys oli alusta asti panostanut materiaaleihin, jotka pitävät urheilijat kuivina, puuvilla ei ollut vaihtoehto. Vuonna 2011 yritys kuitenkin lanseerasi uuden materiaalin, jota se kutsuu nimellä Charged Cotton. Puuvillan pehmeä ja miellyttävä tuntuma on onnistuttu säilyttämään samalla, kun materiaali kuivuu paljon nopeammin kuin tavallinen puuvilla.

Vuonna 2013 Under Armour toi markkinoille parhaan eristysjärjestelmänsä, ColdGear Infraredin. Pehmeä lämpövuori imee ja säilyttää kehon lämpöä, jotta urheilija pysyy lämpimänä entistä pidempään – ilman lisäpainoa.

2015: Digitaalinen harjoittelu

Vuonna 2015 Under Armour osti kolme erilaista fitness-sovellusta ja rakensi maailman suurimman terveys- ja treeniyhteisön. Seuraavana vuonna yritys toi markkinoille ensimmäisen älykenkänsä, johon integroitu Record Sensor -teknologia jäljittää ja tallentaa tietoa, kuten aikaa, matkaa ja kestoa. Kuva: Under Armour.

2018–2020
Vuonna 2018 Under Armour kehitti oman vaimennuskonseptinsa, UA Hovr, yhdessä kemianalan yrityksen Dow Chemicalin kanssa. Ainutlaatuista Hovr-teknologiassa on täydellinen yhdistelmä responsiivisuutta ja energian palautusta. Se on vahvistanut yrityksen asemaa juoksukategoriassa entisestään.


Steph Curry, yksi monista urheilijoista, jotka tekevät yhteistyötä Under Armourin kanssa. Kuva: Under Armour.

Under Armour on tehnyt aina läheistä yhteistyötä ammattilaisurheilijoiden kanssa. Esimerkkejä heistä ovat Lindsey Vonn, Steph Curry ja Jordan Spieth. Yhteistyötä tehdään myös urheilumaailman ulkopuolisten luovien ihmisten kanssa, kuten artisti A$AP Rockyn kanssa 2018. Tämä yhteistyö poiki tennarin, johon oli saatu inspiraatiota 90-luvun skate- ja ravekulttuurista.

Intohimo, muotoilu ja jatkuva pyrkimys innovaatioihin ovat Under Armourin välineitä sen jatkaessa urheiluvaatteiden kehittämistä urheilijoiden suoritusten parantamiseksi. Nykyisin merkki toimittaa innovatiivisia teknisiä vaatteita, kenkiä ja varusteita useimpiin lajeihin.